Let op voor phishing: valse telefoongesprekken of mails die in naam van Solidaris verstuurd worden. Klik niet op de link in de mail. Meer informatie.

Opgepast voor phishing-mails, telefoontjes en sms-berichten

Er zijn phishingmails, telefoontjes en sms-berichten in omloop die zogezegd vanuit Solidaris werden verzonden. Er wordt in de mails gevraagd om contactgegevens te updaten en er wordt gedreigd met een boete en het stopzetten van dienstverlening. Deze mails zijn niet afkomstig van Solidaris. Klik dus niet op de links en verwijder deze.

Twijfel je over een e-mail, telefoontje of sms? Contacteer dan zelf rechtstreeks ons ziekenfonds via onze website. Dan kijken we voor je na of ons ziekenfonds contact met je heeft gezocht.

Deze phishingmails werden verzonden vanuit mailadressen die niet van Solidaris zijn, bijvoorbeeld 'solidaris_web@t-online.de', 'solidarisgemeenschap.info', 'solidaris@mail.hbvl.be' of 'solidaris.zorg@mailbox.com'. 

Mails die wij versturen vertrekken meestal vanuit een e-mailadres eindigend op @solidaris.be of een subdomein zoals @mail.solidaris-vlaanderen.be, @emut.be of @edm.solidaris.be. Vind je een e-mail verdacht? Door met je muis over de link te bewegen (zonder te klikken) kan je zien naar welke website de link je zal leiden. Wij zullen je nooit via e-mail je bankgegevens opvragen. Je bankgegevens bekijken of aanpassen doe je altijd via ons beveiligd platform e-Mut.

Je vindt hierbij voorbeelden van de mails die in omloop zijn. Klik niet op de links in de mail en surf niet naar solidarisgemeenschap.info zoals in de voorbeeldmails staat. 

Voorbeeld van een phishing e-mail

phishingvoorbeeld

phishing voorbeeld

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die soms een kopie is van de echte website, om ze daar – nietsvermoedend – te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De fraudeur doet zich hierbij voor als een vertrouwde instantie, zoals een bank. De meeste vormen van phishing gebeuren via e-mail. De slachtoffers worden hierbij met een e-mail naar deze valse website gelokt. De mail bevat een link naar de (valse) website met het verzoek om zogenaamd "de inloggegevens te controleren".

Heb je zo’n mail of sms ontvangen?

  • Klik niet op de link, open geen bijlages en download niets.
  • Geef nooit persoonlijke info, wachtwoorden of codes door.
  • Een verdachte mail kan je altijd doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Delete de mail of sms.

Ben je opgelicht

  • Ben je opgelicht of word je afgeperst, neem dan contact op met je lokale politie van je woonplaats. Daar kan je aangifte doen.
  • Contacteer CardStop op 078 170 170 en/of je eigen bank als je bankgegevens hebt gedeeld of er geld van je rekening verdwijnt. Op deze manier kunnen eventueel frauduleuze transacties geblokkeerd worden.